Dolné Rakúsko – rodinná dovolenka ako lusk!

dolne-rakusko-rodinna-dovolenka-ako-lusk

Vysokohorské túry, relax v soľných kúpeľoch, nenormálne krásna príroda a kvalitné služby. Táto ešte nie tak úplne objavená perla čo by kameňom dohodil od Viedne je jednoznačne synonymom akčnej dovolenky. Áno, dáte to aj s malým dieťaťom.

Väčšina z nás považuje Rakúsko za tranzitnú krajinu cestou k „slovenskému moru”, prípadne zastávku za pôžitkami do Talianska. Alebo za zimný lyžovačkový raj. Jeho benefity Slováci zvyčajne objavujú akurát tak na potulkách po Viedni (alebo po outletových výpredajoch :-), na kúpaliskách a cyklotrasách, čo by kameňom dohodil od hraníc, prípadne ešte na vianočných trhoch v romantickom Salzburgu. Nevieme ako vy (a tak trochu sa za to aj hanbíme), ale nepoznáme veľa ľudí, ktorí do Rakúska chodia cielene na letné/jesenné/jarné dovolenky. A o oblasti Dolného Rakúska, konkrétne o malebnom údolí Mostviertel ani nehovoriac. Ba mnohí dokonca ani nevedia, kde na mape Rakúska majú tento región hľadať (true story).

My sme sa v Dolnom Rakúsku predtým ocitli iba raz – keď sme sa ešte ako bezdetní rozhodli, že je strašne super nápad stráviť tu predĺžený romantický víkend mimo sezóny. A fakt to bola romantika, keďže sme vychytali akurát taký mesiac v roku (november), keď sú niektoré reštaurácie a pohostinstvá v obmedzenej prevádzke. Na to, ako sme v totálnej tme o pol 9 večer pátrali od dedinky k dedinke po nejakom otvorenom reštauračnom zariadení, alebo aspoň po obchode, lebo sme boli takí hladní ako Čenkovej deti na stodvadsiatej ôsmej strane, asi nikdy nezabudneme. Ale nevadí, patrí to tiež k životu a aj tak nám tu bolo nezabudnuteľne dobre.

nomadska-zasluzena-pusa-na-vrchole-hochkarAž teraz, s malou nomádkou, sme si však naplno uvedomili, že v tomto kraji je toho neskutočne veľa čo robiť, vidieť a zažiť. Najmä keď, tak ako my, utekáte od zbesilosti veľkomiest a vysokohorská turistika vám vie parádne dobiť baterky. Tento región si priam pýta, aby ste si nasadili turistické topánky, dieťa strčili do nosiča a vydali sa pokoriť niektorý z vrcholov alebo sa naň vyviezli sedačkovou lanovkou, osviežili sa v krištáľovo čistých vodopádoch alebo skúsili splavovanie, objavili famózny svet podzemných jaskýň, vybláznili sa v soľných kúpeľoch, alebo sa zoznámili s tamojšími lesnými zvieratkami v niektorom z prírodných parkov.

Dolné Rakúsko charakterizujú husté lesy, tajné údolia, kopce, dramatické kaňony a maličké dedinky či mestečká s domami, ktoré vás pozdravia rozkvinutými pestrofarebnými kvetmi v kvetináčoch, úhľadnými záhradkami a milými ľuďmi. Je to tu Pánu Bohu za chrbtom, ale za fakt pekným chrbtom.
Všade je čisto, všetko je udržiavané – od toho najposlednejšieho záhonu až po nekonečné lúky, kde sa pasú kravy. Vidno, že ľuďom tu naozaj záleží – na svojom okolí, krajine, aj hosťoch.

Úprimne, predtým, než sme sa sem rozhodli s malou nomádkou zamieriť, mnou lomcovala taká slabučká „depka”. Program našich dní sa vtedy primárne krútil okolo takého či onakého ihriska, a ja som sa desila toho, že na akčnú dovolenku, z ktorej by sme žili ešte dlho po tom, ako sa vrátime do reality všedných dní, môžeme zabudnúť. Malá nomádka je totiž v tej fáze, že sa už naučila poriadne chodiť a premenila sa na nadupaného duracelka s ambíciou neustále niečo objavovať a skúmať. A jej najobľúbenejšia aktivita spočíva v tom, že s rehotom zdrhá svojej ustarostenej mame, kedykoľvek sa jej na to naskytne čo i len najnepatrnejšia príležitosť. Pomaly som sa zmierovala s tým, že ju dokáže skrotiť len nejaký výbeh s preliezkami.

rozhovor-nomadky-s-kravickami-v-dolnom-rakuskuAko preboha za takýchto okolností prežijeme niekoľkohodinovú túru, kde bude iba „nehybne” pozerať na svet z turistického nosiča? A čo iné tu robiť?! Veď by bol hriech neopáčiť tunajšiu prírodu!!

Našťastie, na našej dovolenke v Dolnom Rakúsku sa nám znovu ukázala odveká pravda – ktorú nám potvrdzujú aj mnohé maminy-cestovateľky – že dieťa sa vie nádherne prispôsobiť vášmu životnému štýlu a vašim vášňam. Ba dokonca si ich vie aj užívať, rovnako ako vy. A tak bola naša augustová dovča poriadne dobrodružná.

DEŇ PRVÝ – PRÍCHOD A VODNÝ SVET

Do hotela Fahrnberger v mikrodedinôčke Lassing sme úspešne dorazili popoludní, nachádza sa približne 2,5 hodiny z Bratislavy (z Viedne sme zamierili po diaľnici smer St. Polten). O štvorhviezdičkovom hotelíku Fahrnberger s úctyhodným vekom 700 rokov, s ústretovým personálom a neskutočnou kuchyňou, ktorý vedie veľmi milá rodinka Nahrningbauerovcov, od nás ako od správnych pôžitkárov budete počuť v samostatnom článku.

mendlingtal-koryto-na-spustanie-drevaKeďže vstup do vodného sveta Mendlingtal sa nachádza takmer oproti nášmu hotelu, po koláčiku a kávičke na posilnenie sme usadili malú nomádku do nosiča a vydali sme sa za našim prvým dolnorakúskym dobrodružstvom. O tomto múzeu v prírode som písala samostatný článok, ktorý nájdete tu. Zopakujem však toľko, že ide o 3 kilometrovú relatívne nenáročnú prechádzku – po lesnej cestičke, cez drevené mosty, okolo dramatických skalísk či historického vodného mlyna alebo rybníkov s rybičkami. Môžete tu vidieť posledné funkčné zariadenie na splavovanie dreva v strednej Európe a v areáli sa nachádza aj detské ihrisko či barefoot chodníček. Ak nebudete vládať prejsť tam aj späť (dohromady 6 km), naspäť vás môže vziať taxík.

DEŇ DRUHÝ – VTÁČIA PERSPEKTÍVA A SOĽNÉ KÚPELE

Na druhý deň sme sa vydali obhliadnuť tento kraj z vtáčej perspektívy – z vrcholu jednej z dominánt údolia – hory Hochkar. Hochkar v zime funguje ako obľúbené lyžiarske stredisko s reštauráciami, požičovňami lyží, obchodmi so suverními a so sedačkovou lanovkou, ale svoje čaro má aj na jar, v lete či na jeseň. K sedačkovej lanovke pod vrcholom sa dostanete autom (parkovisko je bezplatné) po úzkej serpentínovej asfaltke.

turistika-hochkar-dolne-rakuskoJazda v sedačkovej lanovke bola našou rodinnou premiérou. Obávala som sa, či to s malou nomádkou zvládneme – čo ak sa uprostred jazdy rozhodne „vystúpiť”? Mala som ju však bezpečne v ergonosiči a popravde, bála som sa viac než ona.

(Je krásne si niekoľko desiatok metrov nad zemou uvedomiť, že sa vlastne bojíte výšok!!! :-)) A to som pritom pred pár rokmi vysmiata v Trenčíne absolvovala tandemový zoskok a v Nepále aj tandemový paragliding!) No skrátka NA PANI. 😀 😀

Aby som bola presná, dieťa sa nebálo vôbec, jazdu na lanovke dalo s prehľadom a veľmi sa jej to páčilo. A nie je to taký masaker, ako sa to na prvý pohľad zdá, vďaka lanovke sa môžu dostať na vrchol nielen decká, ale aj starší ľudia. Len ten ergonosič je naozaj dobrý nápad pri takých maličkých deťoch.

Ak si však na to netrúfate, hore na vrchol vedie niekoľko trás aj asfaltový chodníček, takže sa je možné vyjsť hore aj s kočíkom. Len sa pripravte na to, že vás čaká slušná makačka do stŕmeho kopca (cca 1,5 hodiny).

My sme touto asfaltkou schádzali dole k autu a poviem vám – mám sa až príliš rada na to, aby som tie strmáky absolvovala s kočom. Hore tlačíte ako o život a smerom dole si želáte, aby mal kočík turbobrzdy…Nie, ďakujem, ja radšej nosič.

nomadi-hochkar-skytour-360Vyjsť hore – či po vlastných alebo lanovkou, sa však oplatí. Privíta vás okružný chodník, ktorého súčasťou je panoramatická 360 stupňová vyhliadka Hochkar Skytour s úchvatným výhľadom na okolité hory. V prípade optimálneho počasia môžete vidieť vyše stovku vrcholov, nadmorská výška niektorých z nich prevyšuje 2000 metrov nad morom. K plošine sa dostanete cez 60 metrov dlhý visutý oceľový most, ktorý si len tak „visí do prázdna”. Na fotkách a videách vyzerá hrôzostrašnejšie než v skutočnosti. Je absolútne bezpečný a malá nomádka si po ňom v pohode cupitkala.

Okrem vyhliadky nájdete na vrchole vo výške 1770 metrov nad morom aj horskú chatu Joschi Berghaus, známu typickou rakúskou kuchyňou a dva bufety. A dobrá správa pre všetkých rodičov batoliat – na toaletách (bezplatných) majú aj prebaľovací pult.
Poznámka autorky: Osviežiť sa Almdudlerom po namáhavej túre je priam povinná jazda! 🙂

Poobede sme sa vybrali počilovať na soľné kúpalisko Ybbstaler Solebad v mestečku Göstling an der Ybbs. Neocitli sme sa tu prvýkrát, premiéru sme mali už počas spomínaného bezdetného mimosezónneho romantického víkendu vo dvojici, a veruže nám pobyt v niekoľkých bazénoch so slanou vodou rozdielnej teploty či v perfektných saunách v sychravom novembri príjemne vyhrial kosti, skrehnuté po celodennej túre.

Tentokrát sme návštevu vnímali z rodinnej perspektívy – ocenili sme detský bazénik s plytkou vodou a malou šmýkačkou pre najmenšie detičky, požičovňu kočíkov či rodinné prezliekárne. Kúpalisko pozostáva z jedného vonkajšieho bazéna (s teplou slanou vodou, masážnymi tryskami, protiprúdom), jedného vnútorného bazéna so sladkou vodou, kde sa dá relatívne v pohode plávať, z jedného vnútorného bazéna s teplou slanou vodou, toboganu a zo spomínaného baby bazénika so šmykľavkou.

dolne-rakusko-rodinna-dovolenka-ako-luskSúčasťou kúpaliska je aj bufet – ten dokonca nájdete vnútri hneď vedľa hlavného bazénu. Jesť a piť tak môžete ihneď po tom, čo sa vynoríte z vody. Popravde, jeho ponuku sme netestovali, ale okrem nápojov pozostáva aj z varených jedál, sladkostí a podobne. Dočítali sme sa, že okrem kupka a sauny robia v Ybbstaler Solebad aj masáže, bahenné zábaly, plávania pre bábätká či vodnú gymnastiku.

Celkom sranda vec sú tu skrinky, do ktorých si zamykáte veci. Lístok, ktorý vkladáte do turniketu pri vstupe, sa používa aj namiesto kľúča od skrinky – vkladáte ho do takého otvoru na vnútornej strane skrinky. Skrinku môžete následne zavrieť na kľúčik a ten si dať na ruku ako náramok.

DEŇ TRETÍ – RODINNÝ KONTAKTNÝ PARK

Na tretí deň sme sa rozhodli dopriať zážitky na mieru aj malej nomádke, ktorá prežíva obdobie bezbrehej fascinácie zvieratkami (a na všetko, čo sa hýbe a nie je ľudskou bytosťou, zápalisto vykrikuje „havo”). Keďže v okolí nášho hotela malo pršať, za lepším počasím sme zdrhli „za kopec” do historického mestečka Waidhofen, pri ktorom sa nachádza aj prírodný park s rôznymi domácimi a lesnými zvieratkami i atrakciami (lanová dráha pre dospelých aj menšie deti, drevený labyrint v lese a podobne). Volá sa Natur- und Erlebnispark Buchenberg.

A tento kontaktný park je skutočne kontaktný, čo v praxi znamená, že po prejdení cez turniket sa po areáli môžete pohybovať celkom sami, voľne a bez toho, aby vám dýchal na krk personál. Rovnako voľne sa však pohybujú aj tamojšie (domáce) zvieratká, takže úplne bežne uvidíte ako kozy či zajace podliezajú turniket a motajú sa kade tade. 🙂 Drobci môžu prísť celkom blízko ku koníkom, somárikom, kozičkám, zajačikom a pohladkať si ich či nakŕmiť, uvidia prasiatka, sliepky a podobne. Prehliadka sa začína na „farme”, po moste sa potom dostanete do lesnej časti, kde sa zoznámite so sovami (aj k nim môžete vojsť do voliéry) či s bocianmi. My sme zažili hodovanie rysov a – panebože!!! -prvýkrát sme naživo videli svorku vlkov. Keďže na vlky mám slabosť (najmä odkedy som preložila do slovenčiny kultovú knižku Ženy, ktoré behali s vlkmi od C.P. Estés), bol to pre mňa mega zážitok.

Naozaj sa nám ráta, že v tomto prírodnom parku majú iba zvieratká, ktorých domovom je tunajšia divoká príroda, a žijú tu v skutočnom lese alebo na farme. Nie sú v žiadnych klietkach ani v neprirodzených výbehoch a pripadalo nám, že nie sú nijako obmedzované. Nenájdete tu žiadneho slona či tigra alebo iné totálne odveci zviera, za všetkým sa tu ukrýva symbióza s prírodou. Okrem rôznych atrakcií je súčasťou parku aj bufet, obchod so suvenírmi a toalety majú – ako inak – aj prebaľovacie pulty.

mestecko-waidhofenMestečko Waidhofen pri prírodnom parku charakterizuje historické jadro s maličkými uličkami, kaviarničkami, obchodíkmi a zaujímavý zámok, vedľa neho je parčík s detským ihriskom a vchodom do infocentra/múzea. (A na toaletách múzea nájdete prebaľovacie pulty, asi ma to prestáva prekvapovať :-). Parkovali sme v parkovacom dome neďaleko štvorhviezdičkového hotela cez most oproti zámku a cena nás milo prekvapila – za cca 3 hodiny platíme iba 2€. A v garáži sú aj toalety, keby bolo treba.

Poznámka autorky: Neberte to tak, že som vysadená na záchody, ale nič nie je horšie ako keď „vám treba” a neviete kde. Alebo, a je ešte horšie: Keď vám treba, neviete kde a musíte to rýchlo vyriešiť, lebo sa musíte postarať nie len o svoj močový mechúr, ale aj o svoju ratolesť.

DEŇ ŠTVRTÝ – DRAMATICKÉ VODOPÁDY PALFAU WASSERLOCHKLAMM

Posledný deň. Mali sme už zbalené, so slzou v oku sme sa lúčili s „našim” hotelíkom Hotel Fahrnberger, do ktorého sme sa stihli za tie tri noci úprimne zamilovať. Dopíjali sme ešte posledné zvyšky kávy pred hotelom a s nechuťou si predstavovali cestu naspäť do reality. Do Bratislavy to nie je ďaleko, o to pokoj, ale ešte sa nám zúfalo nechcelo odísť. Listovala som v tučnej brožúre atrakcií tohto regiónu, že by sme ešte friško niečo navštívili na ceste domov? Dočítala som sa, že vraj kúsok od nášho božského ubytka sa nachádzajú „akési” vodopády, tak reku, že poďme ich omrknúť. Na rozlúčku. Viete ako to dopadlo? Túra k vodopádom Palfau Wasserlochklamm v spolkovej krajine Štajersko (asi 15 minút cesty autom od hotela) sa stala topkou našej akčnej dovolenky.

turistika-palfau-wasserlockklammA to aj napriek tomu, že sme na túru nemali veľa času a malá nomádka bola na spánok…no pri pohľade na dramatický visutý most cez tyrkysovú rieku Salza, sa jednoducho nedalo odolať.

Pôjdeme len k prvému z piatich vodopádov, hovorili sme si, keď sme prešli cez most a turniket a pustili sa po prvej časti trasy, ktorá vedie popri rieke. Uhm, jasné….:-)

Túra, ktorá podľa turistického sprievodcu trvá približne 2,5 hodiny, nás viedla po stŕmych lesných chodníkoch a hore po drevených a kovových rebríkoch, cez úzke kaňony a okolo hlbokých vodopádov…Bolo to poriadne dobrodružné, ale zvládli sme to aj s malou nomádkou v nosiči. (A tá bola z hučiacich vodopádov celá unesená). Fascinujúce výhľady na roklinu a rôzne vápencové útvary, ktoré sa nám postupne odkrývali, spôsobovali, že sme mali konštantne spustenú sánku dole a nechceli sme to ešte otočiť, ale práve naopak. Niečo hlboko v nás pišťalo: ešte a ešte! Povieme vám, je to naozaj impozantné divadlo mamičky prírody! Hoci sme boli spotení ako myši a museli sme sa prezliecť na toaletách pri info centre (inak totál čistučké a s prebaľovákom 🙂 neskutočne sme sa tešili, že práve tieto vodopády korunovali našu akčnú dolnorakúsku dovolenku.

most-na-vodopady-palfau-wasserlochklammSUMMA SUMMÁRUM

Hoci sme v Dolnom Rakúsku pobudli len pár dní a nie týždňov či mesiacov, ako obvykle chodievali, mali sme pocit, že sme tu oveľa dlhšie – práve preto, že náš pobyt bol nadupaný zážitkami a hádam ani sekundu sme sa nenudili. V prvom rade sme urobili dobrú voľbu – Dolné Rakúsko spája v sebe dobrodružstvo s relaxom a je fakt priateľské k deťom všetkých vekových kategórií. Z pestrej ponuky aktivít si môžete vybrať to, čo na mieru sadne celej rodine a špecifickému veku a potrebám vášho drobca aj vám. V reštauráciách sú detské stoličky samozrejmosťou, o prebaľováky nie je núdza nikde, ako som písala.

A v druhom rade, tamojšia príroda a hlavne spojenie človeka s prírodou bolo obrovským zážitkom pre nás všetkých. Malá nomádka bola spokojná aj bez preliezačiek a práve naopak, plnými dúškami si užívala prírodu – vodopády, lesy, lúky, rieky – rovnako ako my. Fascinovali ju tunajšie zvieratká – koníky či rozprávkové kravičky, ktoré sa pásli na horských pastvinách a tvárili sa ako komparz z reklamy na čokoládu 🙂

Pozitívne nás prekvapila tunajšia pohostinnosť, vysoká kvalitá služieb a čistota – ulice sú bez smetí, na toaletách som nemala obavy, že na nich s malou nomádkou chytíme nejaké škaredé choroby. Áno, ceny sú tu možno vyššie, ale zasa za čo si zaplatíte, to dostanete. My sa určite plánujeme vrátiť. A čo vy?

Keď ste tento článok dočítali až sem, na záver pre vás máme drobnú, chutnú čerešničku alebo motiváciu k dovolenke. 🙂

Náš tip: Ako v Dolnom Rakúsku ušetriť stovky eur na vstupoch?

Povedzme si to narovinu: Rakúsko samo o sebe nie je úplne lacné. A na vodopády či lanovku, do vodného sveta či soľných kúpeľov – všade tam platíte vstupné. Ktoré sa pohybuje priemerne tak 8-10€ za dospelého a cca 3€ za dieťa do 15 rokov. Plus-mínus. Keď si to vynásobíte všetkými členmi rodiny, vyjde vám celkom mastná suma. Nemusíte sa však v tejto chvíli prežehnávať a škrtať Dolné Rakúsko zo zoznamu svojho travel listu. Existuje totiž jedna skvelá vec – zážitková karta Wilde Wunder Card, vďaka ktorej môžete poriadne ušetriť a zároveň si dopriať poriadnu porciu zážitkov. Táto karta platí ako vstupenka na množstvo atrakcií, zážitkových a dobrodružných programov aj na jazdy lanovkou. Platí špeciálne pre región Mostviertel (a atrakcie, ktoré som opísala vyššie, dokopy je tých atrakcií 50). Karta sa nedá nikde kúpiť, ale dostanete ju ZADARMO v časovom období od začiatku mája do konca októbra na dobu vášho pobytu od partnerských prevádzkovateľov Wilde Wunder Card (inými slovami – v partnerských hoteloch a penziónoch, kde strávite viac ako dve noci). Partnerom je napríklad aj náš Hotel Fahrnberger, kde sme boli ubytovaní my.
Skvelá vec, nie? 🙂

Dolné Rakúsko – rodinná dovolenka ako lusk!