Vodný svet v rakúskom Mendlingtal je zážitkom pre celú rodinu

vodny-svet-v-rakuskom-mendlingtal-je-zazitkom-pre-celu-rodinu

Dobrodružný výlet pre malých aj veľkých do údolia Mendlingtal odštartoval aj našu akčnú a prudko prírodnú dovolenku v zážitkovom Dolnom Rakúsku. Príjemná trojkilometrová prechádzka po divokej alpskej prírode, cez drevené mosty, lesné chodníčky, okolo skalnatých brál a vodopádikov,  je všetkým len nie nudou.

Vodné kanály, hrádze, riečne brány, mlynské kolesá, či priehrady. V údolí Mendlingtal nájdete živú pripomienku toho, čo kedysi bolo neodmysliteľnou súčasťou mnohých alpských potokov a riek. Malebné údolie neďaleko mestečka Göstling v Dolnom Rakúsku je posledným miestom svojho druhu v strednej Európe, kde môžete na vlastné oči vidieť, ako sa zoťaté kmene stromov – tak ako kedysi – pomocou vodného živlu vydajú na dobrodružnú cestu do doliny.

mendlingtal-prirodaFotky na oficiálnej webke Mendlingtalu ani zďaleka nezachycujú to, čo nás v skutočnosti čakalo, keď sme sa sem vybrali poobede po príchode do Dolného Rakúska a po uvítacom koláčiku s kávičkou na našom hoteli (povinná jazda! 🙂 Lebo, úprimne, „múzeum zvážania dreva“ mojim ušiam a predstavivosti neznie ktovieako vábne (a to ju mám celkom bujnú). Okrem toho, naživo je skrátka naživo. Mysleli sme si, že Mendlingtal znamená absolvovať iba nejakú „lajtovú” prechádzku po drevených mostíkoch nad potôčikmi s rôznymi priehradami. Nič extra náročné na pohyb a pozornosť, tak prečo tomu nevenovať hodinku-dve pred večerou? Beztak sme usedení z cesty autom, už sa nikam ďaleko nedostaneme a vstup do údolia je takmer oproti nášmu Hotelu Fahrnberger v mikrodedinôčke s názvom Lassing.

mendlingtal-nomadska-turistikaHA! NAŠE ŠŤASTIE, že sme tam išli. Fakt. Lebo Mendlingtal vás rozhodne bude baviť. (Aj keď sa nemusíte báť, prechádzka je to naozaj „lajtová”- žiaden krkolomný terén a traverzy, hoci sa pripravte aj na úzke drevené mostíky či lesné cestičky. Ale summa sumárum, zvládnu to aj deti.)

Bol to skvelý, zážitkový štart našej akčnej dovolenky v Dolnom Rakúsku. V tú noc sme zaspávali nečakane vyšťavení a šťastní. Všetci traja.

A toto sme v Mendlingtale zažili:

Približne 3 kilometre dlhá „stezka” vedie cez mnohé romantické zákutia po starostlivo udržiavanej prírode, okolo priezračne čistého potôčika (a keď píšem „priezračne”, myslím to doslova) a vodopádov, po uzučkých lesných chodníčkoch a cez drevené mosty. Pretláčali sme sa popri skalnatých bralách, kráčali po štrkových brehoch a cez hustú alpskú džungľu.

mendlingtal-lesna-turistikaNávšteva Mendlingtalu je zážitkom pre celú rodinu – dokonca aj pre malé detičky vo veku našej malej nomádky (16. mesiacov). Len kočík preventívne nechajte na hoteli alebo v kufri auta. Bude vám fakt zbytočný, pretože ani v tom najdivokejšom sne si jednoducho nevieme predstaviť, ako s ním prejdete určité úseky (a nie málo), a stále si zachováte úsmev na tvári (a neprepotené tričko).

Ak máte malú šelmu ako my, určite si nezabudnite nosič, lebo terén nie je žiadna hladká asfaltka, je často hrboľatý, neraz ho okrem drevených chodníkov a mostov tvoria vykúkajúce korene stromov a miestami aj vlhké, šmykľavé skaly. Hoci väčšie detiská by to mohli zvládnuť, malé bábo celú trasu po vlastných určite neprejde. Ani nehovoriac o tom, že úvodný úsek z parkoviska pri dedinke Lassing ku kase č.1 a vstupu do „areálu” je pomerne strmý.

mendlingtal-dobrodruzna-turistikaMimochodom, my sme turistický nosič na tomto akčnom výlete do Dolného Rakúska testovali prvýkrát (dovtedy sme používali výlučne náš milovaný Rischnino ergonosič XXL) a hoci sa chystáme pátrať po značke turistického nosiča, ktorá nám bude vyhovovať z hľadiska komfortu, malej nomádke sa veľmi páčilo, že mala nadhľad a mohla sa dívať na svet z výšky dospeláka (a robiť tatovi nomádovi masáž krku :-).

Keď sa ešte vrátim k opisu vstupu do Mendlingtalu – najprv sme si v pokladnici kúpili vstupenky – 8€ za dospelého a 3€ za dieťa do 15. rokov. (Resp. my sme použili sezónnu Wilde Wunder Card, podrobnejšie o nej budem písať v sólo článku.) Pri vstupe je aj toaleta, múzeum, kde sa dozviete, ako sa v tejto oblasti od nepamäti ťažilo a spracovávalo drevo. Hneď sa kasami sa nachádza občerstvenie, detské ihrisko s pieskoviskom a barefoot chodníček, kde si môžu malí aj veľkí otestovať vnímavosť svojich chodidiel. Jasné, že ako prvé som sa dychtivo vyzula a poď ho cez šišky, drobný štrk či drevené piliny! 🙂

mendlingtal-dedinkaSúčasťou múzea je aj 140-ročný mlyn, historická pekáreň chleba či starý kováčsky dom. Takmer na záver trasy vás čakajú pstruhy v rybníku a miestny hostinec Hammerherrenhaus s občerstvením (netestovali sme).

Hoci boli expozície zaujímavé, popravde, viac nás fascinovala okolitá príroda. Malej nomádke sa nesmierne páčili vodné kanály a tešila sa, keď sme ju učili hádzať kamienky do potoka. Na konci trasy, pri rybníkoch plných rýb sme si dali pauzu, zložili sme ju z nosiča, behala po lúke a socializovala sa s tamojšími domácimi zvermi. Príjemný výlet ulahodil každému členovi našej nomádej rodiny. Mali sme iba jeden problém – ako malú nomádku došikovať naspäť do hotela na večeru. 🙂

nomadi-turistika-v-rakuskuAko sa do údolia Mendlingtal dostať? Z jedného smeru od parkoviska pri obci Lassing – ihneď oproti štvorhviezdičkovému hotelu Fahrnberger, v ktorom sme mali to potešenie prežiť nezabudnuteľné tri noci. Turnikety a možnosť vojsť sú však aj z opačného smeru – od Hammerherrenhaus-u. Ak sa vám nechce absolvovať tú istú trasu aj naspäť, z Hammerherrenhaus (vstup. č. 2)  si môžete zavolať taxík. My sme trasu prešli tam aj späť a vôbec nám to neprekážalo. (Hoci sme boli zrejme úplne poslednými návštevníkmi Mendlingtalu, a keď sme prišli k turniketom, kasa č.1 bola zatvorená a nikde ani nohy :-)))) Tých prírodných krás sa však nedá nabažiť, veď zistíte.

PS: Z Bratislavy je to do údolia Mostviertel v Dolnom Rakúsku zhruba tak ďaleko ako do Martina (premenené na čísla – do 3 hodín aj so zdravotnými prestávkami :-), čiže akčná dovolenka doslova za rohom 🙂